Mooi weer - Reisverslag uit Eniwa, Japan van Han Griend - WaarBenJij.nu Mooi weer - Reisverslag uit Eniwa, Japan van Han Griend - WaarBenJij.nu

Mooi weer

Door: Hannah

Blijf op de hoogte en volg Han

24 Oktober 2017 | Japan, Eniwa

Zo koud en guur als het gisteren was, zo was is het weer vandaag prachtig en warm geweest. Kenta moest de hele dag werken om en hoop op te ruimen en de boel te regelen omdat zijn vader vanmorgen vroeg naar Nagoya is vertrokken. De hele dag hield in om 5 uur opstaan en pas om 13.30 de tijd om te ontbijten en om 14.00 uur weer snel verder. Melken van 16.00 tot ongeveer 20.30 als alles mee zit maar het kan net als gisteren wel 22.00 worden voor we kunnen gaan eten.

Vanmiddag mijn blauwe koffer met Harumi naar de Yamato gebracht in Megumino ( een dorp verder) De koffer moet naar Anjo-shi waarvan daan ik weer naar huis vertrek. De afstand over de weg 1437 kilometer. De reistijd wordt geschat op 19 uur 10 min.. en daar betaal je dan 2250 Yen voor, omgerekend ongeveer 17 Euro. Geen postNl die dat ze na doet, en het komt ook nog voor het weekeinde aan.

Ben net nog even naar de supermarkt geweest, heen en terug en uurtje lopen. Alleen in de randen langs de weg zie je nog wat sneeuw liggen maar de rest is helemaal schoon. Het grote winkelcentrum met filmhallen die er vorige keer nog waren zijn gesloten en het parkeerterrein met hekken en kettingen afgesloten. Je ziet aan alles dat het nog niet zo best gaat met de Japanse economie. Veel grote winkelpanden en fabriekshallen staan leeg. Alleen de vele hele kleine bedrijfjes, vaak bij een woonhuis, kunnen zich nog boven water houden. De kleintjes in de winkelcentra kunnen dat alleen als ze voor de crisis het pand / grond gekocht hebben zonder hypotheek.

Veel kinderen moeten noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen. Bij Yoshi is dat niet zo erg want hij woont op het platteland met heel veel bedrijfsgebouwen. Net als dat voor Kenta van toepassing is. Maar ik geloof dat Takeshi wat minder gelukkig is.

• 24 Oktober 2017 - 17:59

Ada:

Hee Han, prachtig die verhalen en we hebben je kaart ontvangen, top.

• 25 Oktober 2017 - 18:05

Pietersh:

Verbazingwekkend zo hardwerkend en dan toch gebrekkige economie?