Olympische Winterspelen - Reisverslag uit Sapporo, Japan van Han Griend - WaarBenJij.nu Olympische Winterspelen - Reisverslag uit Sapporo, Japan van Han Griend - WaarBenJij.nu

Olympische Winterspelen

Door: Hannah

Blijf op de hoogte en volg Han

14 Oktober 2017 | Japan, Sapporo

Zo we beginnen vandaag met een linkje, Vanmorgen na het ontbijt in het kleine restaurantje besloten om vandaag naar Makomanai te gaan. Dus met rugzak en fototoestel naar het Treinstadion van Sapporo ( ongeveer 35 minuten lopen) daar op de Subway van de Namboku line gestapt. Op dat stadion een bus genomen die me bijna voor de ijsarena ( zo heet dat ding nu echt) afzette. Je kan merken dat het zaterdag is, ze hebben op het terrein van de ijsbaan een foto / fan dag georganiseerd dus een grote kudde schoolmeisjes in de rij voor hebbedingentjes en foto's van hun Idolen. Dit is nog steeds de ijsbaan van 1972 voor het kunstrijden en ijshockey. In deze hal hield Diane de Leeuw bij het kunstrijden de vlag voor Nederland hoog. Ze kwam niet ver.
Op naar de andere baan, de buitenbaan waar Ard Schenk, Kees Verkerk, Stien Baas en natuurlijk Atje Keulen Deelstra medailles haalden. Ik had het nog in mijn hoofd, juichen voor de TV. Nooit bedacht dat ik eens op die plaats zou staan. Het Stadion is er nog wel, maar de ijsvloer is er uit. Er liggen nu op het midden terrein kunststof tennisvelden. De sta tribunes van 1972 zijn er nog wel maar waar de olympische vlam heeft gestaan kon ik niet vinden.
Hier in Sapporo zijn ze bezig om de winterspelen van 2026 weer naar dit Makomanai park te halen. Dit voor het schaatsen en b.v. het Hockey. De springschans van 1972 staat nog in de andere kant van Sapporo. Ze willen net als bij de spelen van 2020 in Tokyo laten zien dat het helemaal niet zo duur hoeft te zijn.

Bij de schaatsbaan stond een bord over een wandeltocht van ongeveer 6 kilometer die dan ook nog langs andere bezienswaardigheden van deze wijk gaan. Heb waarschijnlijk weer wat bordjes niet gezien / niet goed kunnen lezen want na 3 uur lopen, door prachtige natuur dat wel, was ik nog steeds niets tegen gekomen.
In mijn beste Japans de weg gevraagd. Ja aan het eind van deze straat lag het station van Makomanai. Was nog een uurtje lopen, dan de trein en weer 35 minuten naar het hotel.
Marianne ik ben in training, maar waarvoor weet ik niet.