Verkiezingsdag in Japan - Reisverslag uit Eniwa, Japan van Han Griend - WaarBenJij.nu Verkiezingsdag in Japan - Reisverslag uit Eniwa, Japan van Han Griend - WaarBenJij.nu

Verkiezingsdag in Japan

Door: Hannah

Blijf op de hoogte en volg Han

22 Oktober 2017 | Japan, Eniwa

Vandaag is het verkiezingsdag in Japan. Ik heb de stemkaart van Kenta gezien en ga straks met hem mee neer het stembureau. Stemmen gaat bijna net zo als in Nederland in een school, maar in de gang schoentjes uit. Mag natuurlijk niet bij het echte stemmen aanwezig zijn, dat mag in Nederland ook niet. Ik heb mij verdiept in een werkstuk van een van de laagste klassen. Het was een alfabet ( het Japanse) met bij elke letter een origami vouwwerkje en in hiragana het woord erbij geschreven. Kom toch bijna 80 % lezen en begrijpen.

Vandaag staat heel hard werken voor Kenta op het programma omdat de Taifoen er aan komt en die heeft nu al grote schade aangericht op Okinawa en Kyushu ( dat zijn de zuidelijkste eilanden van Japan.) er wordt uitgerekend dat hij ook VOL over Hokkaido komt. Hij moet dan de nog wat warme zee oversteken en dan wordt hij sterker. Dus alles moet weg wat los staat of ligt. De Partytenten en de koeienstandaard. Losse emmers en de kalveren worden in een binnenstal ondergebracht.

Voor mij houd het in dat ik vandaag wol ga halen in Sapporo omdat dat morgen misschien niet kan. De trein was heel erg druk, vreemd op zondag / verkiezings dag maar ik kwam er in Sapporo achter dat er korting werd gegeven in de ondergrondse winkels van het station.
Daar dan maar gebruik van gemaakt want ik had Kenta belooft iets mee te nemen van Morimoto. De lekkerbek, ik geef hem geen ongelijk. De hapjes van Morimoto zijn verrukkelijk !!!!!!!

Terug lopen van het station naar de boerderij duurt een tijdje en je voelt de windt al toenemen en het wordt kouder. Gauw naar huis en de warmte.