Zuivelmuseum - Reisverslag uit Eniwa, Japan van Han Griend - WaarBenJij.nu Zuivelmuseum - Reisverslag uit Eniwa, Japan van Han Griend - WaarBenJij.nu

Zuivelmuseum

Door: Hannah

Blijf op de hoogte en volg Han

10 November 2014 | Japan, Eniwa

Na het melken ontbijten met Kenta. Pakje voor Megumi, Fuuto en Jin weggebracht. Toen Vis gekocht en samen met stroopwafels en kaas verstuurd naar Yoshi, als dank voor de rist en de Kaki. En natuurlijk voor het grote cadeau dat voor mij lag te wachten.

Vanmiddag met Kenta met de trein naar Naebo geweest. Een voorstadje / industrieterrein van Sapporo. Hier hebben we het zuivel museum bezocht met rondleiding over het maken van boter, Heel erg omoishiroi zou Kenta zeggen. Erg interessant. We hadden een klein stukje Hollandse kaas meegenomen voor de gids maar die liet meteen de directeur van het museum kopen om de kaas in ontvangst te nemen. En natuurlijk kaartjes wisselen en melk proeven. De melk hier afgeroomd voor de boter en het ijs en wordt dan gepasteuriseerd bij 75 C . Is heerlijk romig van smaak, beter dan de Nederlandse volle melk en wel 15 dagen houdbaar. In ruil voor de Hollandse kaas kregen wij een doosje Hokkaido kaas.

Spinnewiel en de rest van de spullen ontmanteld en in dozen verpakt. Deze blijven hier voor de volgende keer in 2016, als dat lukt !!!!!!

• 12 November 2014 - 10:16

Willeke:

Je klinkt ingeburgerd Hannah!

• 12 November 2014 - 22:27

Han Van De Griend:

Dat wordt kennen ze niet in Japan. Maar in de familie ben ik geaccepteerd. Mag zo maar mee naar een bruiloft.